Project Description
KLAGEORGAN
KLAGEORGAN
Norsk Forening for Integrative & Komplementære Terapeuter (NIK)
Kvalitets- og klageorgan i NIK
Kvalitets- og klageorganet er en del av Norsk Forening for Integrative & Komplementære Terapeuter siden 2004.
Kvalitets- og klageorganet består av medlemmer som selv også er aktive terapeuter innen integrativ og komplementær behandling. Dersom du som medlem, behandler eller klient ønsker å innrapportere til kvalitets- og klageorganet, sender du en skriftlig henvendelse til organets leder. Følgende retningslinjer gjelder:
- Klienter som har fått behandling kan klage på behandlingen.
- Klage på behandlingen må fremsettes og begrunnes skriftlig, og det må skje innen 14 dager etter behandlingen.
- Klage sendes direkte til Kvalitets- og klageorganet for registrering.
- Terapeut underrettes snarest etter mottak av klage.
- Terapeut må uttale seg innen 14 dager etter at han/hun er informert om klagen. Denne uttalelsen skal være skriftlig og eventuelle notater/journaler skal vedlegges.
- Kvalitets- og klageorganet kan avgjøre saken på bakgrunn av skriftlig informasjon fra begge parter. Hvis uklarheter, kan kvalitets- og klageorganet innkalle partene til muntlig redegjørelse, før en endelig beslutning fattes.
- Når utvalget finner saken tilstrekkelig opplyst, fatter utvalget en skriftlig beslutning.
- Beslutning fattes så snart som mulig og senest 6 måneder etter at klagen er mottatt.
- Begge parter informeres så snart beslutningen er fattet.
Post til Kvalitets- og klageorganet sendes til:
Norsk Forening for Integrative & Komplementære Terapeuter (Kvalitets- og klageorgan, Postboks 391 Skøyen, 0213 Oslo. Kun skriftlige henvendelser.
Norsk Forening for Integrative & Komplementære Terapeuter
Norsk Forening for Integrative & Komplementære Terapeuter er en norsk fagorganisasjon for utøvere av tradisjonelle, komplementære og integrative terapier.